Hästsjukdomar

Det finns en mängd sjukdomar och skador som din häst kan få. Några av de vanligaste är mugg, kolik, fång, olika slags hältor och sårskador. Kom ihåg att det är bättre att rådfråga veterinär en gång för mycket om du är osäker på din hästs hälsa!

Mugg är en form av sårskorpor som sitter i karleden. Huden i karleden är tunn och känslig. Det kan sprida sig uppåt på benet och kallas då för rasp. Mugg kan bland annat orsakas av leriga hagar. Håll karlederna rena och torra och smörj gärna med en mjukgörande salva.

Kolik är ett samlingsnamn för magproblem. Man brukar tala om förstoppningskolik, gaskolik bland annat. Hästen blir ofta orolig, slutar äta, sparkar mot magen och vill lägga sig ner för att rulla. Kolik kan ge med sig om hästen får promenera så att magen kommer igång igen. Ring alltid veterinär för rådgivning. Om inte koliken ger med sig kan operation behövas.

Fång är en sjukdom som främst visar sig i hovarna. Den får väldigt ont, får högre puls i hovarna och de brukar bli varma. Det kan uppkomma efter fölning, pga felaktigt foder och vid långvarig ansträngning. En annan vanlig orsak brukar vara för kraftigt bete. Det är viktigt att hästen får veterinärvård!

Hälta kan bero på många olika saker. Den kan bland annat ha blivit sömstucken vid skoning, fått en hovböld, överansträngt sig, trampat fel, fått en fraktur eller en ledskada. Om inte hältan går över inom några dagar eller om hästen har mycket ont, kontakta veterinär!

Sårskador kan se ut på många olika sätt. Håll såret rent och kontakta veterinär om det blir infekterat, om det behövs sys eller om du är osäker på skadan. Vid kraftig blödning är det viktigt att stoppa blödningen med hjälp av ett tryckförband.

Du är här: Hem Ridskola Hästkunskap Hästens sjukdomar