Hästskötsel

rotviskaBorste: Att borsta av hästen är en variant på snabbrengörning av pälsen, manen och svansen. Borsta av smutsen på hästen innan du gör iordning den för ridning. Lika viktigt är det att efter ett ridpass, borsta rent hästen. Passa samtidigt på att känna igenom hästen, så att du upptäcker eventuella småsår, infektioner eller skador i tid.

hovkrats

Hovkrats: Det är viktigt att hästens hovar hålls i bra kondition. Med hjälp av en hovkrats skrapar man ur hovarna så att inga vassa stenar eller skräp sitter fast. Torrborsta även hovranden och håll karleden ren. Håll också koll på hur hoven ser ut. Luktar hoven illa, är det sprickor i hoven, sitter skon korrekt, finns det bölder mm? Var observant på eventuella förändringar.

mankam

Mankam: När manen och pannluggen ska redas ut från tovor används en mankam. Vissa hästar är mer känsliga än andra. Några tycker om att bli kammade, andra inte.

ryktborsteRyktborste: Hästen ryktas alltid i hårets riktning. Om hästen ryktas för ofta, försvinner en stor del av fettet i hårremmen och blir mindre vattenavvisande. Ryktborsten skrapas av mot en ryktskrapa.

ryktskrapa

Ryktskrapa: Finns i plast eller metall. Det är mot ryktskrapan ryktborsten dras av med jämna mellanrum, när man ryktar. Detta för att få bort stövet från ryktborsten.

Ta av och på täcke

När du tar av täcket börjar du bakifrån och knäpper upp eventuella bensnören, därefter bukgjordarna och sist bogspännet. När du lägger på täcket börjar du framifrån för att undvika att hästen blir rädd och trasslar in sig.

Daglig visitering

Ta till vana att varje dag gå igenom din häst för att se så att den mår bra. Känn på ben och hovar efter värme eller förändringar, kontrollera om den är öm någonstans, om näsan eller ögonen rinner, om avföringen är normal eller om hästen verkar hängig.

Hästens utfodring

Hästen ska ha en väl anpassad foderstat som är anpassad efter dess behov som avgörs genom att titta på hästens hull, hur mycket hästen rör sig med mera. Man brukar räkna med att hästen behöver minst 1 kg hö per 100 kg kroppsvikt! Var försiktig vid byte av foder och vänj hästen sakta med den nya maten för att undvika magproblem. Förvara fodret i ett stängt utrymme så att hästen inte kan komma åt det och äta så att den får ont i magen.

Hovvård

En hovslagare bör besöka hästen ungefär var 6-8:e vecka beroende på hur fort hoven växer och hur mycket den slits. Det finns mängder med olika slags skor. "Vanliga" skor, sjukbeslag och skor som är anpassade för travhästar till exempel. Det finns ett talesätt som säger "Inga hovar - ingen häst".

Avmaskning och vaccinering

För att tävla måste din häst vara vaccinerad mot hästinfluensa. Du måste kunna visa upp veterinärintyg som intygar detta när du är på tävlingsplatsen. Man måste vaccinera hästen varje år efter grundvaccineringen. Om det går mer än ett år mellan vaccineringstillfällena måste hästen grundvaccineras igen.

Att vaccinera mot stelkramp är även det en bra idé för att skydda hästen vid sårskador osv. Man kan även vaccinera mot botulism, som är en ovanlig men ofta dödlig sjukdom som hästen kan få om den äter dåligt hösilage.

Hästen ska avmaskas om den har mask. Det kan vara bra att ta ett träckprov för att se exakt vilka parasiter som angripit hästen. Man brukar som rutin skicka in en kollamasken innan betessläppet,eventuellt under betet och vid första frosten. Maskarna kan bli resistenta mot avmaskningsmedel om man avmaskar för ofta. Mocka hagarna regelbundet för att förhindra parasitspridning. Din veterinär skriver ut recept på maskmedel till din häst beroende på vilken typ av mask den har.

Försäkring

Att försäkra hästen är en bra idé. Man brukar bland annat kunna försäkra hästen i liv och användbarhet samt veterinärvård. Liv och användbarhet gäller om hästen dör eller blir så pass sjuk eller skadad att den inte går att använda till det den är tänkt för.

Veterinärvårdsförsäkringen gäller vid besök hos veterinär vid sjukdom och skada. Det är en viktig försäkring, om hästen tex behöver buköppnas akut kan det gå på över femtiotusen kronor.

Du är här: Hem Ridskola Hästkunskap Hästens skötsel